Giętka cystoskopia/zabieg wykonywany w ramach NFZ

Giętka cystoskopia

Cystoskopia to zabieg polegający na obejrzeniu wnętrza pęcherza moczowego za pomocą kamery zwanej cystoskopem. Cystoskop wprowadza się przez cewkę moczową aby umożliwić lekarzowi obejrzenie wnętrze cewki i pęcherza moczowego. Wskazania do wykonania badania obejmują krwiomocz, krwinkomocz, diagnostyka i obserwacja po leczenie raka pęcherza moczowego oraz inne objawy ze strony dróg moczowych. W trakcie badania istnieje możliwość pobrania wycinków ze ściany pęcherza moczowego lub usunięcie małych złogów.

Istnieją 2 rodzaje cystoskopii:

cystoskopia giętka - do badania używa się cienkiego (szerokości ołówka), giętkiego cystoskopu, który umożliwia wygięcie instrumentu nawet do 220 stopni a więc dokładne obejrzenie całego pęcherza moczowego, również w inwersji (co jest niemożliwe w sztywnej cystoskopii). Badanie wykonuje się w znieczuleniu miejscowym i charakteryzuje się znacznie mniejszym dyskomfortem podczas badania oraz mniejszą ilością powikłań tj. krwiomocz, zwężenia cewki moczowej w porównaniu ze sztywną cystoskopią.

Cystoskopia wykonywana jest z użyciem giętkiego cystoskopu firmy Laborie która oferuje najwyższą, cyfrową jakość obrazowania (w porównaniu z optycznymi cystoskopami sztywnym) a do badania wykorzystuje się jednorazowe koszulki dostępowe zakładane na cystoskop minimalizując tym samym ryzyko infekcji dróg moczowych po badaniu.

cystoskopia sztywna - używa się szerszego cystoskopu, wykonanego całkowicie z metalu, który się nie wygina. Ze względu na brak możliwości wygięcia cystoskopu w miejscach gdzie cewka moczowa fizjologicznie się zagina jest to badanie bardziej bolesne i obarczone większym ryzykiem powikłań.

Diagnostyka fluorescencyjna raka pęcherza moczowego (PDD)

Diagnostyka fluorescencyjna (fotodynamiczna) raka pęcherza moczowego jest najdokładniejszą metodą diagnostyki raka pęcherza moczowego z zastosowaniem preparatu HEXVIX (heksylu aminolewulinianu) powodującego fluorescencje zmian nowotworowych pęcherza moczowego których nie widać w standardowym badaniu. Komórki nowotworowe pęcherza moczowego wychwytują heksylu aminolewulinianu który po oświetleniu niebieskim światłem wykazuje fluorescencję w kolorze różowym. Do przeprowadzenia badania wymagany jest specjalistyczny sprzęt generujący światło niebieskie o długości fali 360-450 nm i jest wykonywane w znieczuleniu podpajęczym (potocznie znieczulenie w kręgosłup).

A. Zmiana nowotworowa nie widoczna w białym świetle (standardowe badanie cystoskopowe). B. Po użyciu preparatu HEXVIX oraz zastosowaniu niebieskiego
światła zmiana nowotworowa świeci na różowo*.

Korzyści z zastosowania diagnostyki fotodynamicznej raka pęcherza moczowego obejmują zarówno większą wykrywalność zmian nowotworowych pęcherza moczowego oraz redukcję ryzyka wznowy po leczeniu

Zalety diagnostyki fluorescencyjnej nowotworów pęcherza moczowego (PDD):

1. Większa wykrywalność raka pęcherza moczowego w porównaniu ze standardowym badaniem w białym świetle:
  2. Poprawa wyników leczenia w porównaniu ze standardowym badaniem w białym świetle:

*źródło: Daneshmand, S. et al. Hexaminolevulinate blue-light cystoscopy in non-muscle-invasive bladder cancer: review of the clinical evidence and consensus statement
on appropriate use in the USA.
Nat Rev Urol 11, 589–596 (2014).